Kompetencje osobiste - PRAXILAB

Idź do spisu treści

Menu główne:

Kompetencje  obejmują 3 elementy: wiedzę, umiejętności i postawy. 
Te elementy występują łącznie i  pozwalają obserwować pewnie zbiór zachowań – na podstawie tego zbioru możemy wnioskować o danej kompetencji. 


Kompetencje osobiste
1.    Samoświadomość i postrzeganie siebie 
2.    Samoregulacja
3.    Samokontrola
4.    Motywacja
5.    Uczenie się
______________________________________________________________________________________________
Jak się uczyć?
  1. Planuj czas na naukę – 45 minut, 10 minut przerwy, 45 minut, 10 minut przerwy, ….
  2. Eliminuj z pokoju rozpraszacze: komórka, CD, …, kot :))
  3. Wyłącz pocztę, Internet, 
  4. Miej porządek na biurku.
  5. Bądź dobry i skuteczny, a NIE perfekcyjny.
  6. Nagradzaj się!
  7. Ucz się w grupach 2- osobowych - to lepsze niż w pojedynkę
  8. Ucz się aktywnie, a nie pasywnie !

NAUKA AKTYWNA
- Uczenie się to proces, a NIE rezultat
- Warunek efektywnej nauki = mózg jest aktywny i wykonuje prace

STRATEGIE aktywnego uczenia się:
  • powtarzanie na głos
  • zapisywanie (własnoręczne notatki)
  • sprawdzanie, co zapamiętałem (np. tworzenie własnych zadań)
  • opowiadanie komuś o ty, co wiem
  • nagrywanie się i odsłuchiwanie
  • rysowanie
  • nadawanie znaczenia, czyli uświadomienie sobie, czemu coś jest ważne  /tego NIE da się zrobić za kogoś, każdy z nas musi sam/
  • MOTYWACJA – neuronów nie da się zmusić do pracy – każdy z nas może tylko sam z siebie chcieć
  • czas, czas, czas, czyli wielokrotność, długość i różnorodności powtórzeń – bo synapsy zmieniają się tylko wtedy, gdy wielokrotnie przesyłają impulsy

Uczysz się łatwiej, gdy:
  • interesuje cię to, czego się uczysz
  • informacje są zorganizowane
  • wierzysz, że potrafisz się nauczyć
  • kiedy wykorzystujesz wszystkie zmysły 
    (pamięć motoryczną = ucz się w ruchu; pamięć słuchową; pamięć wzrokową – pisz, rysuj, używaj kolorów)
  • jesteś wypoczęty oraz zaspokoiłeś pragnienie i głód
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego